Een anti-slakkenplaag-tip die écht werkt! 🐌

  • Dit onderwerp bevat 4 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op door .
Weergave van 4 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #5619
      Pieter • Spiritoo
      Sleutelbeheerder
      Sleutelbeheerder

        Van het internet:

        Havermoutvlokken, havermoutzemelen… havermout. Het werkt hier in de tuin perfect om slakken écht bij AL mijn planten weg te houden. Alles wat ik had uitgeplant aan zaailingen werd direct opgegeten. Jonge plantjes hebben sowieso geen kans door de vele slakken. Eerst begon ik ‘s avonds laat met een lantaarn en een pot slakken te plukken en aan de overkant van de straat weer vrij te laten, potten vol! Dit was geen doen. Het was dweilen met de kraan open en tijdrovend. En de planten bleven toch opgegeten worden zo. Maar toen het me opviel dat ze op werkelijk alle planten zaten en dit ook gewoon opaten, óók de planten waar slakken niet van zouden houden, was mijn grens toch wel bereikt.

        Ik ben met stro en vervolgens met zaagsel aan de slag gegaan in mijn borders. Dit hielp absoluut, maar niet genoeg vanwege de vele regen. Want toch plukte ik ze nog uit mijn planten ‘s avonds laat. Het waren er gewoon toch teveel. En toen kwam ik de havermout tip tegen op internet. En dit heb ik rijkelijk rondom al mijn planten gestrooid, in de borders en ook in mijn plantenpotten. En het werkt écht! Ik ben een keer naast mijn bonenstokken gaan zitten om te kijken of dat ze écht havermout verkozen boven de jonge planten. En dat deden ze dus inderdaad. Wat een zaligheid om nu ‘s morgens tijdens mijn rondje tuin mijn planten onaangetast aan te treffen. Óók daar waar ik geen stro en zaagsel heb liggen, maar wel havermout heb gestrooid, blijft alles onaangetast. Al mijn stokbonen krijgen nu al dagenlang eindelijk de kans om te klimmen. Geldt ook voor alle Lathyrus die ik gezaaid heb om een bloemen tipi ermee te creëren. Het geldt eigenlijk voor alles wat ik in de tuin gezaaid en tot nu uitgeplant heb. Alles wat ik nog binnen heb staan aan zaailingen kan ik nu met een gerust hart uitplanten.

        Hoe havermout in combi met slakken schijnbaar werkt:

        Slakken zijn dol op havermout. Ze laten werkelijk alles ervoor staan en gaan er direct op af. Havermout is droog, neemt veel vocht op en zet uit. Slakken zijn vochtige beestjes, dus dit droogt hen uit. Dat wat ze eten zet zich intern uit en dit schijnen ze niet goed te kunnen verteren of verwerken, dit in vergelijking met de sappige en het liefst jonge planten die ze eten wat hen juist in vocht aanvult. Ze kunnen aan uitdroging gewoon doodgaan. En al zou dat wat er ligt aan havermout vochtig worden door de regen, de slakken verkiezen nog altijd de havermout boven de planten.

        De slak wordt door de uitdroging ook enorm vertraagd of komt tot stilstand. Zich verplaatsen en/of schuilen wordt dus moeilijk voor ze, waardoor ze zelf ten prooi kunnen vallen aan vogels en egels. Maar wij kunnen ze in de ochtend ook gewoon nog open en bloot aantreffen hierdoor en eventueel verwijderen. Ik trof vanmorgen 2 naaktslakken aan die aan het eten waren aan de voet van een bloembak waarin jonge plantjes aan het opkomen zijn. In totaal trof ik 4 slakken aan vanmorgen.

        Egels houden van havermout, sommige vogels ook, zij kunnen overdag ook dat aan havermout weer opruimen wat er nog ligt. Bij mij in de tuin komen sinds ik havermout gebruik 2 eksters overdag op de havermout af en wellicht eten ze ook slakken als ze die aantreffen. Geen idee of dat ze slakken eten. Maar havermout is een voordelige, makkelijke, diervriendelijke en gifvrije methode om weer evenwicht in je tuin te creëren op het gebied van slakken nu er zo’n slakkenplaag is. Ikzelf pas dit puur tijdelijk toe nu het zoveel regent, er hierdoor een slakkenplaag is in mijn tuin én het hoog tijd is om al mijn jonge plantjes succesvol uit te planten.

        Ik kan de slakken die ik nu aantref op één hand tellen. Echt een aanrader dit!

        avataravataravataravatar
      • #5621
        Mirjam Schouten
        Deelnemer

          arme slakken…

        • #5622
          cybercerveau
          Deelnemer

            Vooral gulzige slakken!

            avatar
          • #5631
            Satya • Spiritoo
            Moderator

              Ha, ik dacht dat ga ik ook eens proberen, alleen… de kippen en ratten vonden het geweldig lekker hmmmmm.

              avatar
            • #5638
              Ananta • Spiritoo
              Deelnemer

                Ja, klinkt interessant, maar het blijft een hulpmiddeltje dat het echte probleem niet oplost. Diversiteit en gezonde grond (=gezonde planten) zijn volgens mij het aller belangrijkste! Een plaag zal je niet snel tegenkomen bij sterke planten die allemaal door elkaar staan. Maar ik weet, het is makkelijker gezegd dan gedaan…

                 

                avatar
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

            🟢 Spiritoo is er WEL voor de zoekers, de open geesten, de kritische wakkeren, de niet-materialisten, de spirituele diepdenkers en voelers, natuurlijke gezondheidswerkers, vredespelgrims, heldere gelovers in de liefde ...
            ⛔️ NIET voor schapen, slaapkoppen, pestkoppen, spammers, meelopers, oorlogstokers, blindgelovers van mainstream-media, materialisten, het WEF en de WHO ...

            LOG IN OP UW ACCOUNT

            Your privacy is important to us and we will never rent or sell your information.

             
            ×
            GEGEVENS VERGETEN?
            ×

            Ga omhoog