Luchthartigheid

  • Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op door .
Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #1397
      Susan
      Deelnemer

        Hoe beleven en gaan wij om met het leven in zijn algemeenheid en met onze persoonlijke ? Dat bepaalt natuurlijk iedereen voor zich, maar met welke instelling,
        kijk op situatie, omstandigheden, enz.? Dat is in mijn visie een kwestie van keuze –
        luchthartig of zwaarmoedig, even heel zwart-wit gesteld. Juist in moeilijke, problematische omstandigheden kan vooral zelfspot en humor in ‘t algemeen ons letterlijk verlichten van ego-centrische, geconditioneerde gedachtenpatronen, iets van de zwaartekracht wegnemen en zeker helpen het hart te openen en versterken. Heeft ook zijn energetische, positieve invloed op onze omgeving. In mijn visie houdt intens (be)leven ook spelen, zingen en dansen in. In aandacht en liefde leven betekent niet dat we automatisch al-les te serieus moeten nemen.

        • Dit onderwerp is gewijzigd 7 jaren, 8 maanden geleden door .
      • #1400
        Pieter • Spiritoo
        Sleutelbeheerder

          Susan, we bepalen inderdaad zelf hoe we met alles omgaan. Waarbij dus niet zozeer de omstandigheden als wel onze reactie daarop, het verschil maken.
          Vraag is voor mij dan wel of die positieve instelling zijn oorsprong heeft in een diep besef van eenheid, ofwel dat het mogelijk een middel is om aan moeilijke omstandigheden te ontsnappen, waardoor die niet echt onder ogen worden gezien. Gebeurt ook veel. Met de hulp van muziek, dans, enz. de sfeer veranderen en zo de “miserie” vergeten.
          Een cruciaal verschil, want ook een “positieve” instelling kàn een conditionering zijn, die niets echt oplost. Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voor deze spontane belevingen, maar ik zie ook dat positiviteit soms als een vlucht gebruikt wordt.
          Dus luchthartigheid is mooi als het samengaat met inzicht. Anders kan het soms een uitstel zijn om de dingen onder ogen te zien.

          Anderzijds (wat jij vooral wou aangeven denk ik) is het goed om te beseffen dat gedachten en gevoelens ook gelijksoortige gedachten aantrekken, zowel positief als negatief, astraal en materieel.

          Dus tegelijk serieus en luchthartig in het leven staan …
          Inzicht=liefde=eenheid brengt uit zichzelf vreugde mee, van nature. 🙂

        • #1401
          Susan
          Deelnemer
          Deelnemer

            Dank je wel voor je uitgebreide en inzichtvolle reaktie, waar ik het grotendeels mee eens ben. Wat je zegt, een positieve instelling kan zeker voortkomen uit conditionering en ten koste gaan van wat je echt voelt, maar niet “durft” te uiten om allerlei redenen, als ook, terecht opgemerkt, als vlucht gebruikt kan worden voor jezelf en ook om “aardig” gevonden te worden door anderen ! Het gaat natuurlijk om of je positieve instelling ECHT spontaan is, dus niet “gespeeld” – om positieve aandacht te trekken.
            Luchthartigheid is echter in mijn visie niet hetzelfde als een positieve instelling. Ik ken mensen die zeer positief ingesteld zijn, maar wie het aan luchthartigheid, zelfspot en humor ontbreekt. En ook andersom, mensen die niet opvallend positief in het leven staan om allerlei begrijpelijk redenen, toch met subtiele humor en zelfspot een groot, positief effect hebben op anderen, omdat humor ontwapent, een lichtere kijk op zaken, situaties geeft, persoonlijke als ook in ‘t algemeen. Althans als je er open voor staat kan het wel degelijk een transformerende waarde hebben, die als “spiegel” gebruikt kan worden. Luchthartigheid, als echt, komt naar mijn idee o.a. ook voort uit oprechte gevoelens van dankbaarheid, liefde, inzicht en overgave aan wat “is”, je geen controle over hebt, persoonlijk niet kunt veranderen. Weer de “strijd” tussen ego en je ware, authentieke zelf ?
            Inzicht leidt tot overzicht, tot uitzicht en wellicht (misschien) tot luchthartigheid en leven in eenheid…althans in mijn visie.
            Fijne dag en nogmaals hartelijk dank voor je reaktie Pieter.
            Met luchthartige, vriendelijke groet, Susan

        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
        LOG IN OP UW ACCOUNT

        Your privacy is important to us and we will never rent or sell your information.

         
        ×
        GEGEVENS VERGETEN?
        ×

        Ga omhoog