Als liefde weer te laat komt

  • Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op door .
Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #539
      Pieter • Spiritoo
      Sleutelbeheerder
      Sleutelbeheerder

        Eén van de meest voorkomende probleemscenario’s in relaties is volgens mij de volgende:
        A is samen met B.
        A ziet de relatie helemaal zitten en gaat er voluit voor.
        B heeft twijfels over allerlei dingen, te beginnen met zichzelf: is hij/zij zelf eigenlijk echt wel aan een relatie toe? Maar ook: is dit wel de geschikte partner, enz.
        Beiden voelen wel veel wederzijdse liefde en schijnen wonderwel bij elkaar te passen, maar door de twijfels van B is de totale relatie constant in “jojo”-modus. Kan jaren duren.
        Doordat A het volledig ziet zitten geeft die wel volle liefde. B leeft in een “comfortabele” toestand, want de ander staat steeds klaar. B beseft niet wat het zou zijn als A er niet meer was.
        Als dit besef niet doordringt bij B kan het eeuwig blijven “haperen”.
        De klassieke afloop schijnt te zijn dat A op den duur weggaat en dat op dat moment of wat later, B eindelijk beseft wat die mist en hoe belangrijk de relatie was. En dan is het dikwijls te laat.
        Ik vind het altijd zonde als ik hierdoor mooie relaties met passende partners zie eindigen.
        Als iemand hier een soort “algemene” oplossing of suggesties voor heeft, wil ik dat hier graag lezen.

        • Dit onderwerp is gewijzigd 8 jaren, 7 maanden geleden door .
      • #600
        Emilie Verstraeten
        Deelnemer

          Dag Pieter,

          Ik heb zelf zo’n relatie gehad.
          Ik ben weggegaan om hem uiteindelijk toch nog een kans te geven.
          Soms is het inderdaad niet gemakkelijk om een beslissing te nemen of om te weten wat je wilt.
          Ik wist dat lange tijd ook niet, maar nu weet ik wel wat ik wil en zijn we gewoon vrienden.
          Het heeft een tijd geduurd maar ik heb uiteindelijk ingezien dat hij toch niet zo goed bij mij paste als ik wel dacht.
          Misschien moet je eens objectief proberen kijken of jullie inderdaad bij elkaar pasten?
          Het heeft mij echt geholpen om op papier te zetten waar ik van hield bij mijn ex-vriend en waar ik echt een probleem mee had.
          Het lijstje met de negatieve dingen was veel langer, dus ik heb de knoop doorgehakt.

          Hopelijk heb ik je hiermee een beetje geholpen. 🙂

          Emilie

        • #601
          Pieter • Spiritoo
          Sleutelbeheerder
          Sleutelbeheerder

            Bedankt Emilie, voor je antwoord.
            Ik wil wel even benadrukken dat het hier niet mezelf betreft, zoals gemeld, maar ik zie dit wel dikwijls in mijn omgeving bij vrienden.

            Zo’n lijstje met plus- en minpunten maken lijkt me wel een goed idee. Alleen zou ik dan wel onderscheid maken tussen belangrijke en minder belangrijke dingen. Bv. karaktertrekken, hobby’s, smaken, e.d. mogen verschillen voor mijn part, maar de levensvisie en de liefde-kracht mogen dan weer niet te ver uit elkaar liggen, omdat het doorwerkt in belangrijke beslissingen die je samen moet nemen en in de kern van het samenleven.

            Maar ik vraag me af of er geen harmonischer manier is om de ander “wakker te schudden”, zonder dat de relatie daarvoor moet sneuvelen.

          • #602
            Ann Branwen
            Deelnemer

              Ik zit zelf momenteel in zo een situatie
              Ben de A partij 😉
              mijn ex vriend bleef er vast van overtuigd dat hij veel gelukkiger ging zijn als hij zelf een eigendom zou hebben en alleen zou gaan wonen (wel nog een ‘relatie’ te hebben, komen eten, …… ) uiteindelijk heb ik de handdoek in de ring gegooid een gevraagd aan hem om te verhuizen op 1/9/2015. We hebben sinds mei al geen relatie meer en het is nu momenteel wel erg moeilijk voor me om nog samen te wonen (hij heeft de sleutel nog niet van zijn ‘eigendom’)

              Ik zie ernaar uit om de draad in mijn leven terug te kunnen oppikken …..

            • #604
              Pieter • Spiritoo
              Sleutelbeheerder
              Sleutelbeheerder

                Ann Branwen, dat kinkt inderdaad als een goed voorbeeld van dit fenomeen. In dit stadium is het dus mogelijk dat je ex terug wil komen op het moment van verhuis of korte tijd later. Aan jou om dan te weten wat je (niet) wil. De vraag is dan steeds of er kompleet besef is van de waarde van de relatie. Als dat er echt is kan het toch blijven duren, maar als dat er niet voldoende is, “verslijt” het gevoel na een tijd weer en begint de “jojo” opnieuw. Dat is hoe ik het meestal zie gebeuren. En daarom resulteert dit dus dikwijls in scheiding. Good luck in ieder geval!

                • Deze reactie is gewijzigd 8 jaren, 7 maanden geleden door .
              • #769
                Susan
                Deelnemer

                  Iedereen kent waarschijnlijk de wijze woorden “Verbeter de Wereld, begin bij jezelf”.Dat heeft natuurlijk vele connotaties, zoals zelfs het woord “verbeteren”.
                  Wat willen we verbeteren ? Als het gaat om relaties tussen mensen geloof ik dat het van zeer groot belang is te kijken naar de relatie die we met onszelf hebben. Hoe goed kennen we onszelf werkelijk ? Hoe open, eerlijk, intiem, liefdevol, begripvol is de relatie met ons (authentieke) zelf ? Dat vergt o.a. alle ideeen die we over onszelf hebben onder de loep te nemen. Waar komen die vandaan, waarom geloven wij die, wat doen die met ons, enz.? En vooral in een huwelijks of andere partner-relatie kan dat van zeer grote waarde zijn. Niettemin moeilijk als de ander daar niet voor openstaat, mee wil werken aan “samen groeien, samen bloeien”. Dat zegt op zich al iets over de relatie. Maar goed, toch een “cadeau’ aan jezelf en er zijn vele boeken, sites, therapeuten, enz. die je daarbij kunnen helpen. Niet de weg van de minste weerstand, maar op termijn verhelderend en vruchtdragend voor alle intermenselijke relaties en goede communikatie. Ga naar binnen, ont-dek en wees verbaasd. Goede reis, Susan.

              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
              LOG IN OP UW ACCOUNT

              Your privacy is important to us and we will never rent or sell your information.

               
              ×
              GEGEVENS VERGETEN?
              ×

              Ga omhoog