Aan/uit-relaties: het JOJO-effect

  • Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op door .
Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #1872
      Pieter • Spiritoo
      Sleutelbeheerder
      Sleutelbeheerder

        Een veel voorkomende bron van leed zie ik bij relaties die maar blijven af- en aanspringen. Het is niet gemakkelijk om een lange relatie te beëindigen. Als één of beide partners tot de duidelijke slotsom zijn gekomen dat er belangrijke, onverenigbare aspecten zijn in een relatie, dan kan men besluiten om het af te breken.
        Maar men ziet dan dikwijls geen reden om totaal geen contact meer te hebben, want er blijft nog wel een mooie vriendschap over. Het probleem met die contacten is dat men de emotionele energie-uitwisseling behoudt. Bij de minste “onoplettendheid” kan men terug in de relatie vallen, terwijl men weet dat het niet werkt. Dat kan uitmonden in voortdurende af-aan-situaties. Het jojo-effect.
        De oplossing hiervoor is dan volgens mij, om een tijdelijke, volledige contactstop in te lassen. Zo kan men voor enkele maanden de emotionele binding laten “opdrogen” omdat het noodzakelijk is. Nadien in overleg terug een vriendschapsrelatie aangaan kan dan het beste eindresultaat zijn wat mogelijk is.
        Wie heeft hier ook ervaringen mee? Of vragen, opmerkingen?

      • #3638
        Esther Op de Woerd
        Deelnemer

          Is het ook niet zo dat men in deze relaties eigenlijk de relatie niet wil verbreken?

          Ik ben het er helemaal mee eens dat een volledige contact stop gezond is om eventueel in vriendschap elkander weer te kunnen vinden, mits beiden na die tijd ook echt de koorden hebben kunnen doorknippen. Anders is het beter om geen contact meer te hebben.

          • #3641
            Pieter • Spiritoo
            Sleutelbeheerder
            Sleutelbeheerder

              Inderdaad, de relatie niet verbreken, maar transformeren naar vriendschapsrelatie. Maar dat is dus niet zo gemakkelijk door de emotionele band. Wel leuk als dat lukt. Bewustzijn van dit proces kan helpen. 🙂

          • #3642
            Esther Op de Woerd
            Deelnemer

              Het gevaar zit er in, dat men de fysieke band niet kan verbreken en dat kan nogal problematisch worden.

              Klinkt misschien raar, maar mijn ervaring is, dat een en ander wel lukt wanneer beiden een andere partner gevonden hebben.

              Vooropgesteld dat de vorige relatie een liefdevolle relatie was en men eigenlijk min of meer uit elkaar is gegroeid, andere interesses heeft gekregen die totaal geen raakpunten meer hebben.

              Met een narcist wil je beslist geen contact meer hebben, dat mag wel duidelijk zijn.

              • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 4 maanden geleden door .
              avatar
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
          LOG IN OP UW ACCOUNT

          Your privacy is important to us and we will never rent or sell your information.

           
          ×
          GEGEVENS VERGETEN?
          ×

          Ga omhoog